Puno

28 december 2019
Lekker daagje Puno. Dit is een klein dorpje, en er was niet heel veel te beleven. We hadden een goed hostel met een fijn bed, dus wij waren al lang blij. Heerlijk een dagje verwaaid gelegen. Wat boodschapjes gedaan, simkaartje gehaald en een beetje rondgewaggeld. Er was een bruiloft met koor en heel het plein voor de kerk(?) werd betrokken in het feest. 's Avonds zelfs nog drums en vuurwerk gehoord:)

Het weer is mega wisselend, van harde regen en koud tot stralende en warme zon. Het kraanwater uit Bolivia en Peru kan absoluut niet gedronken worden. De overheid heeft liever dat iedereen water heeft dan een paar schoon water. De capaciteit is er gewoon niet om iedereen van goed drinkwater te voorzien. Nog een ander 'gekkigheidje'; Toiletpapier mag niet doorgespoeld worden, maar moet in de prullenbak. We hebben ook douches gehad die elektrisch verwarmd werden met 240V, geen idee hoe veilig dit was, maar goed.

29 december 2019
Vandaag vertrokken vanuit Puno richting Cuzco. We werden netjes weer bij ons hostel opgehaald en met een kleinere bus naar een plaats waar we de grote bus weer zouden pakken. De route was echt prachtig. 1 van de mooiste routes die we afgelegd hebben. Het groene, bergachtige landschap werd afgewisseld met kleine dorpjes die aan de kolkende rivier wonen. Elke minuut was genieten met uitzicht over de boerderijtjes met allerlei soorten gewassen. We zagen kippen en schapen die de voetbalveldjes bijhielden, en mensen in the middle of nowhere met een kudde koeien. De gebouwen lijken armzalig en slecht onderhouden, al zien de mensen er goed uit. De meesten hebben veel kleren aan, zien er zeker niet mager uit, en er zijn zat boerderijtjes en dieren. Het water had een hele geul uitgeslagen en vloeide met kracht langs het groene land. De busrit duurde totaal ruim 9 uur, maar we hebben ons geen minuut verveeld. We zijn blij dat we geen overnacht bus hebben genomen! We moesten de rivier meerdere malen aan de hand van bruggen, de ene nog mooier als de ander. Echt topreis. Onze bus heeft ons weer netjes bij ons hostel afgezet, welke 2x zo duur was dan in het kleine dorpje Puno. Hier zullen we verblijven tot na oud en nieuw.

Cusco

30 december 2019

Wat een heerlijk stadje is Cusco. Niet te groot, we zitten op perfecte loopafstand van Plaza de Armas (het centrale plein) Ze hebben veel mooie gebouwen rond dit plein, de straatjes zijn gezellig en er wordt van alles verkocht. We zijn naar een grote markt geweest waar heeeeel veel gele spulletjes te vinden waren. Het is traditie om geel te dragen met de jaarwisseling voor geluk. Verder is op deze markt nog veel meer te vinden. Souvenirtjes meer dan je kan dragen, fruit, wierrook, maar ook rauwe kip waar de vliegen omheen dwarrelen, lappen vlees wat waarschijnlijk lama is en nog veel meer. Dit in combinatie met de zin om geld uit te geven is niet bevorderlijk voor de portemonnee haha. Ik moest nog een pet tegen de zon, i.p.v. daarvan heb ik een hele leuke (vrij traditionele Peruaanse) hoed gekocht. Ze hadden mega leuke mutsen, dus die konden we ook niet laten liggen. Robin heeft ook een pet gekocht, aangezien zijn vorige weggewaaid was. Oh ja, en gele slingers voor het nieuwe jaar natuurlijk. Heerlijk daagje! Zonnetje op onze bol en lekker rondgewandeld!

31 december 2019

Besloten om langer in Cusco te blijven. Eigenlijk zouden we de 2e al richting Aguas Calientes gaan (het stadje voor Macchu Pichu). We vinden het hier zo gezellig dat we tot de 5e blijven. Vandaag heb ik lekker een massage genomen van een uur voor maar 5 eurootjes. Heerlijk. Lekker rustig aan gedaan en een middagdutje. Om 10 uur hadden we afgesproken met een Amerikaan die we in de bus naar Copacabana tegen gekomen waren. Een pub ingedoken want het was prutweer, daar wat drankjes gedaan. Om kwart voor 12 in de stromende regen naar Plaza Armas gegaan. Onze prachtige gele bloemenslingers omgedaan over onze ponchos. Om 12 uur gingen er 4 vuurpijlen ongeveer de lucht in en begonnen de mensen aan de 7 rondjes rond het plein. Ook dit is een traditie voor geluk. Na 1 rondje hadden wij het wel gezien, we waren doorweekt. We hebben een enorme klim gemaakt naar het Wild Rover Hostel, bekend om de gezellige feestjes. Hier nog wat drankjes gedaan, het was enorm gezellig.

1 januari 2020

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Wij hebben lekker geluierd, niet veel meer gedaan. Nog een keertje naar het plein gegaan. Weer een nieuw marktje bezocht en verder niets bijzonders. 5 januari gaan we naar Aguas Calientes, waarschijnlijk de 7e naar Macchu Pichu. We kijken wel. Tot die tijd hebben we niet zoveel bijzonders te vertellen. Geniet van het nieuwe jaar allemaal! Heel veel liefs van ons! We hebben jullie erg gemist tijdens de feestdagen.