Arequipa

11-20 januari 2020

Om 19.00 vertrokken, zodat we om 6 uur s ochtends de 12e zouden aankomen. Helaas konden we niet voor een overdag bus kiezen. Ik heb gelukkig best nog wel een paar uurtjes slaap kunnen pakken, Robin niet echt. We werden naar ons hotel gebracht die aan de andere kant van de stad lag. Dit was niet wat we ervan verwacht hadden en besloten om toch maar iets anders te boeken. Hotelletje gevonden wat dichter bij de stad, waar we prima tevreden over waren. Eindelijk een goeie douche met een harde warme straal!!! Top:) Wat kan een mens gelukkig worden van dit soort kleine dingen. Met elkaar afgesproken dat we weer wat gaan doen op het moment dat we ons echt vervelen en weer zin hebben om wat te doen. Tot die tijd echt helemaal niets gedaan haha. Lekker eten, en een beetje het stadje bezocht. Arequipa heeft niet veel te bieden. Het heeft wel een prachtige grote kathedraal, die we zeker even bezocht hebben. Daarnaast hadden ze een ijsfestival. Jaja, u leest het goed. Ze hebben hier helado de queso, wat kaas ijs betekend.  Er stond een dubbele hele lange rij om wat te proeven. We hebben hier niet voor in de rij gestaan, maar zeker met bewondering gekeken naar het enthousiasme. Ook hebben we een soort wisseling van de wacht meegemaakt op onze eerste dag, echt een mazzeltje, aangezien dit om half 7 gestart was. Wij zijn normaal dan nog niet in de stad haha. Vanuit de vele dakterrassen in Arequipa heb je uitzicht op de nog actieve vulkaan Misty. Onderstaande foto weergeeft aan de rechterkant de vulkaan en aan de linkerkant het Catalina klooster, die tot 1970 nog nooit open was geweest voor het publiek. Het ziet er zeker tof uit! Rond 18 januari begonnen we ons langzamerhand echt te vervelen en waren we toe om weer wat te ondernemen. De 20e gaan we naar Colca Canyon. Deze kloof is de op 1 na diepste kloof ter wereld (3600m diep). Dus bijna 2x zo diep als de Grand Canyon. Ook is deze kloof beroemd om de condors die erboven vliegen, 1 van de grootste, vliegende vogels die er zijn. We hebben er zin in!

Colca Canyon en Chivay

20 januari 2020

Om 8 uur werden we opgehaald met de bus bij ons hostel om naar Chivay te rijden. We zijn bij diverse uitzichtpunten gestopt. We reden door een oude vulkaan heen, wat nu gewoon gebergte is. Het zag er zeker mooi uit:) Er zat een soort gesteente op de bergen wat leek op koraal. We zagen heel veel steentjes die op elkaar gestapeld waren, net als wat mijn vader en broer altijd deden toen we naar de Bodensee op vakantie gingen. Hier is het een offer van de inca's voor de berggoden. Als je zo'n stapeltje maakt, mag je een wens doen haha. Ook werd onze toekomst voorspeld aan de hand van coca bladeren. Wij krijgen een jongetje. Enorm doorgestoken kaart aangezien we hem de blaadjes uit zagen zoeken, hahaha.  Ons hoogste punt vandaag was 4910 meter hoog. Gelukkig had ik er deze keer lang niet zoveel last van, op wat hoofdpijn na. We hadden de mogelijkheid om nog naar de hotsprings te gaan, maar het is erg koud in Chivay en regen. We zijn even door het dorpje gelopen en over de markt. Ze verkopen hier weer vlees net als het fruit; gewoon in de open lucht in manden, zonder handschoenen, met de vliegen eromheen. We blijven ons erover verbazen.

21 januari 2019

Om half 6 Vanmorgen ging de wekker, wat eten en om half 7 werden we opgehaald om te vertrekken. Onze eerste stop was in een mini dorpje, waar een dans werd uitgevoerd. Leuk om te zien. Die klederdracht is zo mooi met al die kleurtjes

We hebben sankayo (cactusvrucht) geproefd in het dorpje Makay. Volgens ons was het nog niet helemaal rijp, aangezien het super zuur was. Het had een beetje de textuur als kiwi of dragonfruit en smaakte ook een beetje zo. De rit naar de Canyon was prachtig. Door de vochtige grond waren er hele vlaktes verzakt, waardoor je een soort piramide effect kreeg.

Colca Canyon is 120 km lang en 4160 m diep. Onderweg zien we heeeeeel veel cactussen, die we geproefd hebben. Helaas is er flinke mist en regen. Gelukkig hebben we op de terugweg in de verte wel nog de condors gezien. Condors zijn 1,20 lang en hebben een spanwijdte van 3 meter. Ze kunnen tot wel 70 jaar worden. Ook een kolibrie gezien en op de foto, en leuke souvenirtjes gekocht die we niet kwijt kunnen:p.

Na de lunch richting het hostel vertrokken. En s avonds de allersmerigste pizza ooit op. Welterusten allemaal