Amazone

1 februari 2020
Gefeliciteerd mamzie met je verjaardag!!

Vanmorgen vroeg naar het vliegveld toe. In Iquitos werden we door tientallen bestuurders belaagd om maar gebruik te maken van hun taxi. Ze schreeuwden letterlijk om onze aandacht, bizar. Gelukkig kwam onze gids van de tour ons ophalen en had ook al een tuktuk geregeld. Hij bracht ons naar ons hostel die een prachtig uitzicht bood, maar echt ontzettend vies was haha. De kakkerlakken in de gang en de gekkos in de kamer. Afijn, het is maar 1 nachtje

2 februari 2020
Om half 8 begon onze tour. Na 1,5 uur rijden kwamen we aan bij de rivier waarna we ongeveer nog 8 km een soort grote kano met motor verder voeren. In de middag ons kamp opgezet, een gat gegraven voor onze behoeften en back to the basics. Nog een klein rondje gevaren met de kano zonder motor. We hebben reuzenotters, heel veel verschillende vogels, apen en roze dolfijnen. Echt heel erg tof! Na het middag eten (ondertussen al 3 uur en zonder ontbijt) hebben we even rustig aan gedaan. De muggen prikken dwars door onze antimuggenspul heen, dus dat is wat minder, maar dit wisten we. In de avond hebben we gezocht naar aligators. De nacht was ontzettend helder, prachtig al die sterren! Stel je voor, een hemel vol met lichtjes, krakende krekels en een hele hoop kikkers en daar vaar je zonder licht langzaam met een kano doorheen. Echt heerlijk. Zo gaaf!

3 februari 2020
Ons luchtbed is lek. Spijt dat we niet onze eigen matjes hebben meegenomen. We begonnen de ochtend om 6 uur, dus brak en wat chagrijnig. Gelukkig werden we al snel opgevrolijkt door wat dolfijnen die we voorbij zagen zwemmen. We hebben heel erg mazzel met het weer, het is een stralende zon en een prachtige dag. Meer nieuwe vogels gezien en een poging gedaan tot vissen. Dit is niet mijn sport, maar Robin heeft wel wat gevangen. We hebben ook nog aapjes gezien. Van de 100 procent dat we gezien hebben heb ik misschien 5 procent vast kunnen leggen en 2 procent is daarvan scherp haha. Maar wel heel blij met de foto's die we hebben. Rond een uurtje of 6 begon het te stortregenen. Heerlijk even fris water op ons gezicht en een beetje je handen kunnen wassen. Ideaal:)

4 februari 2020
Brak van de nacht, zijn we om 7 uur begonnen met ontbijt. Robin en ik zijn beiden aan de diarree, waarschijnlijk omdat de vrouw van mr Julio de vaat wast in het water van de rivier. Daarnaast elke keer dat ik naar de 'wc' ga worden mn billen volledig lek gestoken. Besloten om een dagje korter in de amazone te blijven, zeker omdat we onze gezondheid nu het allerbelangrijkste vinden.

Vandaag weer een prachtige dag gehad we zijn weer op zoek gegaan naar apen en hebben heel veel uitleg gehad over de verschillende medicinale werkingen van bomen en planten. We wilden in de avond graag nog een keertje in het donker varen. Dit blijft een toffe ervaring. Genoten van de vogels, de krekels, de kikkers en de vele andere dieren. Helaas geen anaconda gezien, maar wel een boomslang.

5 februari 2020
Na weer een slechte nacht en een uur in de wind stinken, zijn we blij dat dit de laatste dag is. We hebben volop genoten, zeker waar. Nadat we ons kamp hebben afgebroken, zijn we naar meneer Julio zijn huis gegaan. Hier hebben de spullen afgeleverd, waarna we naar een lagune zijn gegaan. Er zaten hier een stuk of 3 wilde roze dolfijnen waar we mee gezwommen hebben. Zo ontzettend gaaf! Ze waren zeker nog schuw en voorzichtig, maar toch erg nieuwsgierig. Het zwemmen was fantastisch!

Om de geweldige ervaring af te sluiten mochten we bij de familie van mr Julio eten. Hij is het stamhoofd van zijn dorp. Toen we in gesprek waren meneer Julio leerden we meer over zijn taal; Kukama. Dankjewel betekent usurpaki, erenakaruka is goedemiddag en goedenavond. Het gave was dat hij, en zijn familie nog nooit naar Iquitos zijn geweest. Nauta is het grootste dorp waar alleen hij is geweest. Dus nog nooit een snelweg gezien, niet weten wat sneeuw is, hoe groot een vliegtuig is, en zelfs nog nooit een lama gezien. Heel bijzonder, dus wij hebben de filmpjes laten zien die we gemaakt hadden van onze reizen tot nu toe. Het hele gezin kwam om ons heen staan uitreikend om mee te kunnen kijken op mijn smartphone. Enkele dingen werden herkend zoals de alligator is Australië of de foto's die we hadden gemaakt in de amazone, maar verder was het allemaal nieuw. Zo tof!

We hebben een poging gedaan tot een pijl te schieten met een blaaspijp engeleerd hoe ze van verschillende bladeren kleuren trekken. We werden verwend met allebei een ketting, Robin met een piranha kaak en ik met een schub van een 3 meter lange amazone vis. Helaas moesten we tegen de middag terug, maar echt genoten van deze ervaring. Heel bijzonder. Om half 2 begonnen aan de reis terug naar Iquitos. Op naar een uitgebreide lange douche!!!!!