El Calafate en Perito Moreno

3 december 2019
Goeiemorgen! Vandaag zouden 10 uur vertrekken met het vliegtuig, om om kwart over 1 s middags aan te komen in el calafate. 12 uur bedacht het vliegtuig toch niet verder te kunnen i.v.m. een technische storing (we zaten dus al 2 uur in de lucht), dus terug moesten naar Buenos Aires. Afijn, dus we waren om 2 uur weer terug om vervolgens om kwart voor 4 weer in het vliegtuig te stappen en precies dezelfde rit te maken haha. Rond 7 uur veilig aangekomen in El Calafate. We konden gelukkig een taxi delen met een ander stel, dus dat scheelde. El Calafate is gebouwd op toerisme, dus daarmee ook gelijk 3x zo duur haha. Een taxi voor een kwartiertje was 1200 Argentijnse peso, dus 18 euro, waar we in Buenos Aires 2 euro betaalde voor dezelfde afstand naar het vliegveld.

4 december 2019
Vandaag lekker de tijd genomen om het dorpje een beetje te verkennen. Het klimaat is hier heerlijk, lekker fris/koud, met een zonnetje. Een groot verschil met de warme, drukkende hitte in Buenos Aires. Dus lange broek aan, lekker vest(zo blij dat ik die gekocht heb) en wandelen. El Calafate is vrij klein, dus alles is heel goed aan te lopen. Het dorpje is erg gezellig en heeft de sfeer van wintersport/Oostenrijkse berg dorpjes. Veel van hout gemaakt, er worden dikke vesten en jassen verkocht en wollen kleden. De bergen en de frisse wind geven een heerlijke geur in combinatie met de schoorstenen en de parillas(Argentijnse bbq, erg populair hier).

Na wat prijzen vergeleken te hebben, hebben we gekozen voor een touristenwinkeltje in de hoofdstraat. Zij verkochten bustickets zowel naar de Perito Moreno gletsjer, als naar El Chalten voor 43 euro p.p. er komt dan wel nog eenmalig 800(12 euro) peso voor het nationale park van Perito Moreno bij, maar wij vonden dit niet duur. Het is een uur heen en terug naar PM en bijna 3 uur heen en terug naar El Chalten. We hebben nog 2 nachten extra geboekt in El Calafate en besloten om de 10e door te vliegen naar Salta, in plaats van dit met de bus te doen. Het is een enorm eind en we hadden maar 3 stops waar we wat wilden zien, en zo wel hier in de regio als in de regio van Salta zien we nagenoeg hetzelfde. Daarnaast is het goedkoper om te vliegen, dan het met de bus te doen, ook omdat de overnachtingen erg erg duur zijn op deze route.

Na het uitzoeken was de ticketprijs naar salta in een uurtje met 120 euro gestegen, dus we wachten morgen even af. Lekker een bakje koffie gedaan in het gezellige dorpje en daarna boodschapjes voor de volgende dag.

5 december 2019
Fijne sinterklaas allemaal! Vanmorgen om 9 uur de bus genomen naar de gletsjer. Rond half 11 kwamen we aan. Net nep. Echt zo bizar mooi. IJsblauw water, bergen op de achtergrond zo ver je kan kijken en een muur van ijs, oogverblindend wit/ blauw. We hebben heel de trail gelopen en ons verwonderd over de kracht van de natuur.

Het ijs komt vanuit 3 stromen/gletsjers, die tegen elkaar aan worden geduwd. Het schuift over de grond steeds verder naar beneden naar het water toe. Hier smelt het en valt het ijs in het meer, wat op die manier wordt aangevuld. We hebben grote brokstukken zien vallen, en wat een kabaal maakt dat! Of er een bom afgaat. Telkens te laat om het te filmen, maar machtig mooi om mee te maken. We zijn heel blij dat we dit gedaan hebben!

Vanavond komen we rond een uurtje of 6 weer aan bij het hostel, die echt recht tegenover het busstation zit. Ideaal!